معرفی چند نکته اساسی در مورد دندان قروچه

۶۵۳ بازديد

آفت دهانی چیست؟

آفت دهانی یک بیماری دردناک و عود کننده مخاط دهان بوده که به صورت زخم های کوچک و بزرگ، گرد و کم عمق هستند که در داخل دهان شکل می گیرند . آفت های دهانی زخم های دردناکی هستند که درون دهان و اغلب در پایه لثه، درون گونه ها یا لب ها، روی کام نرم یا روی زبان به وجود می آیند. علت آفت دهان و مکانیسم به وجود آمدن آن هنوز به درستی روشن نیست اما به نظر می رسد واکنش های ایمنی بدن بیمار در ایجاد آن دخیل باشد . زخم های آفتی زمانی ایجاد می شود که به دلایل نامشخص سیستم ایمنی بیمار وجود یک مولکول ناشناخته را اعلام می دارد، حضور این مولکول سبب حمله لنفوسیت خواهد شد نتیجه این فرآیند پیدایش زخم های آفتی خواهد بود . هرچند درمان قطعی برای آفت وجود ندارد اما روش هایی وجود دارد که در کاهش مدت زمان حضور زخم و نیز کاهش درد و ناراحتی و تسریع بهبودی بیمار موثر است، این روش ها شامل بکار گیری نکات تغذیه ای و غیر تغذیه ای است . مصرف گلوتن گندم، فلفل، لیمو، آب لیمو، پرتقال، گوجه فرنگی، رب گوجه فرنگی، توت فرنگی، شکلات و گردو ایجاد آفت دهان را تشدید می کند. مصرف بادمجان نیز بروز آفت دهان را تشدید می کند .

آفت دهانی چیست

جرمگیری دندان چیست؟

جرم گیری دندان از مراحل تا عوارض جرم گیری دندان ها در بهداشت دهان و دندان خیلی مؤثر است. تنها مسواک زدن نمی تواند تمام جرم روی دندان ها را از بین ببرد و هر چند وقت یکبار حتما با مراجعه به دندانپزشک عمل جرم گیری دندان ها را انجام دهید. با دکتر سلام همراه باشید. تفاوت بین سفید کردن و جرم گیری دندان غالباً تفاوت بین سفید کردن و جرم گیری دندان ها گیج کننده است. در حالی که با استفاده از هر دو روش دندان های شما سفیدتر می شود اما سفید کردن دندان ها بیشتر با اهداف زیبایی انجام می شود زیرا در فرایند سفید کردن دندان ها تمرکز بر سفید کردن و براق کردن دندان ها است. به عبارت دیگر، جرم گیری فرایندی است که با برداشتن پلاک ها و جرم های روی دندان که باعث جذب باکتری روی دندان می شوند به افزایش سلامت دندان های شما کمک می کند. هدف اصلی در فرایند جرم گیری دندان ها حفظ تمیزی دندان ها است و کمتر به سفیدی دندان ها توجه می شود .

  • دانه رازیانه برای رفع بوی بد دهان

دانه رازیانه برای تمیز کردن دهان، بسیار عالی عمل میکند و به کنترل بوی بد دهان کمک زیادی می کند. دانه رازیانه حاوی خواص ضد میکروبی است که با باکتری های درون دهان مبارزه می کند. یک قاشق سوپ خوری تخم رازیانه را بعد از هر وعده غذایی بردارید و بجوید. همچنین می توانید برای خودتان یک فنجان چای رازیانه دم کنید .

بیشتر بخوانید: خواص رازیانه؛ با 25 خواص روغن رازیانه برای سلامتی آشنا شوید

  • دانه شنبلیله

دانه شنبلیله در از بین بردن بوی بد دهان بسیار خوب عمل می کند. نوشیدن چای شنبلیله برای درمان بوی بد دهان بسیار موثر است. یک قاشق چای خوری دانه شنبلیله را در یک فنجون آب جوش بریزید. این چای را روزی یک بار مصرف کنید .

  • میخک

میخک برای تمیز و تازه کردن نفس شما عالی عمل می کند و همچنین حاوی خواص ضد باکتری هست که برای خلاص شدن از شر بوی بد دهان مفید است. می توانید چند تکه میخک را بعد از هر وعده غذایی بجوید. شما همچنین می توانید از چای میخک استفاده کنید .

  • آب لیمو برای تازه کردن نفس

محتوای اسیدی در آب لیمو از رشد باکتری در دهان شما جلوگیری می کند. یک قاشق سوپ خوری آب لیمو را به یک لیوان آب اضافه کنید و دهان خود را با آن تمیز کنید .

  • سرکه سیب

سرکه سیب یک درمان خانگی عالی برای رفع بوی بد دهان است، که به خاطر تاثیر سرکه در تعادل pH دهان این کارایی را دارد. البته تاثیر سرکه در مقابله با باکتری های موجود در دهان قابل انکار نیست. مقداری سرکه سیب را هر روز صبح با یه لیوان آب مخلوط کنید و در دهان خود نگه دارید تا بوی بد دهان را کنترل کند .

  • دارچین

دارچین می تواند شما را از شر بوی بد دهان خلاص کند زیرا که حاوی آلدهید سینامیک است. این ترکیب باعث کاهش میزان باکتری ها در دهان می شود. یه قاشق چای خوری از پودر دارچین را درون یه کاسه آب بجوشانید. مقداری هل به آن اضافه کنید. محلول را تصفیه کنید و از آن به عنوان دهان شویه استفاده کنید .

  • روغن درخت چای

روغن درخت چای حاوی خواص ضد عفونی کننده هست که به عنوان دارویی ضد عفونی کننده و قدرتمند برای دهان شما عمل می کند. شما می توانید چند قطره روغن درخت چای، روغن نعناع و روغن لیمو را در یک لیوان آب بریزید و از این مخلوط به عنوان دهان شویه استفاده کنید .

  • جویدن آدامس

جویدن آدامس بدون قند نفس بدبوی شما را خوش بو می کند. این باعث بهبود جریان سالم بزاق در دهان شما می شود. بهتر است آدامس با طعم هایی مثل نعناع رو انتخاب کنید .

  • استفاده از جعفری

جعفری یک درمان خانگی بسیار خوب برای از بین بردن بوی بد دهان هست. جعفری بخاطر داشتن کلروفیل که به عنوان یه ترکیب ضد باکتری عمل می کند و به از بین بردن بوی بد دهان کمک می کند. می توانید چند برگ جعفری تازه را بجوید تا از فواید آن بهره مند شوید .

  • آب نمک

آب نمک، pH دهان را خنثی می کند و همچنین محیط دهان شرایط را برای رشد باکتری ها سخت می کند. آب نمک خواص ضد میکروبی دارد. یک قاشق چای خوری نمک را به یک لیوان آب ولرم اضافه کنید. این مخلوط را هر روز در دهان خود نگه دارید .

جرمگیری دندان

دندان قروچه

دندان قروچه معمولاً در خواب رخ می دهد ولی ساییدن یا کوبیدن دندان ها در طول روز نیز شایع است .دندان قروچه یعنی عادت به ساییدن دندان ها. دندان قروچه معمولاً در خواب رخ می دهد ولی ساییدن یا کوبیدن دندان ها در طول روز نیز شایع است. این اختلال باعث بیدار شدن از خواب و اذیت همخواب می گردد .دندان قروچه مداوم ممکن است باعث خوردگی لثه ها و استخوان های حمایت کننده از آن ها در دهان شود. در آلودگی با کرم تنیا ساژیناتا نیز بروکیسم یا دندان قروچه در کودکان دیده شده است .

دندان قروچه

علایم شایع

انقباضات مکرر عضلات در یک طرف صورت و صداهای آزاردهنده دندان قروچه در شب و گاهی در روز. این صداها ممکن است چنان بلند باشند که دیگران را از خواب بیدار کنند. آسیب به دندان ها، لثه و استخوان حمایت کننده و سردرد. چون دندان قروچه اغلب در طی خواب رخ می دهد، بیشتر افراد متوجه آن نمی شوند، اما سردرد مداوم یا آرواره (فک) زخمی نشان دهندهٔ دندان قروچه است . دندان قروچه می تواند در اثر استرس یا اضطراب باشد، و بیشتر در هنگام خواب اتفاق می افتد و گاهی به علت کج بودن دندان، نبودن دندان و دندان اضافی به وجود می آید یا آنکه اضطراب و تلاش ناخودآگاه برای تصحیح اشتباه در «گاز زدن» است . برای پیشگیری از دندان قروچه لازم است از استرس دوری کنید .

عوامل تشدید کننده بیماری

استرس، اضطراب یا الکلیسم و اعتیاد

عوارض

  1. . باعث خرابی و از دست دادن دندان ها می شود،
  2. کاهش شنوایی،
  3. . مشکلات فک صورت و مفاصل و عضلات آن و تغییر شکل ظاهری صورت شود .

بیمار اگر دچار درد اطراف گوش، گیجی یا صدای زنگ در گوش می شود ویا اگر دچار درد یا تق تق کردن در فک می باشد ویا اگر در شب دندان قروچه می کند باید به دندانپزشک و روانشناس خود مراجعه کند. معمولاً با درمان ظرف ۶ ماه قابل علاج است. بدون درمان ممکن است دندان ها، استخوان ها و لثه در اثر فشار ساییدگی، خورده یا شکسته شون

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.